دانستنی ها

فواید ماهی برای کودکان

فواید ماهی برای کودکان

فواید ماهی برای کودکان

ماهی منبع بسیار خوبی از مواد مفید و مغذی می باشد که همه آنها موردنیاز بدن کودک است. کودکان در سن رو به رشد نیاز به تغذیه خوب و کامل دارند. ماهی یکی از مواد غذایی است که کودک شما باید به خوردن آن عادت داده شود. خوردن ماهی به طور منظم و برنامه ریزی شده می تواند به بدن کودک شما برای مقابله با بیماری های مختلف کمک کند. در این مقاله قصد داریم شما را با فواید ماهی برای کودکان آشنا کنیم.

کودکانی که به طور مرتب ماهی می خورند باهوش تر هستند. تحقیقات نشان داده مصرف ماهی تاثیر شگرفی بر هوش کودک شما دارد. به همین دلیل کودکانی که ماهی می خورند نسبت به دیگر کودکان، هوش بالاتری دارند. علت اصلی کند ذهنی در کودکان، کمبود آهن می باشد. وجود مقدار زیادی آهن در ماهی، از کند ذهنی و بی حوصلگی در کودکان جلوگیری می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم در کودکان از دیگر فواید ماهی می باشد. وجود اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی باعث می شود که خطر ابتلا به بیماری آسم در کودکان کاهش پیدا کند.

همین طور كودكانی كه كمبود امگا۳ در بدنشان دارند دچار بيش فعالی ADHD (اختلال بیش فعالی و نقص توجه) نیز می شوند. بیش فعالی حالتی است که در آن کودک به طور غیرطبیعی فعال است و جنب و جوش نامتعارفی دارد و این تحرک زیاد باعث اذیت کودک و اطرافیانش می شود.

خوردن ماهی در بهبود عملکرد خواب کودکان موثر می باشد. تحقیقات نشان داده اختلالات خواب در کودکانی که ماهی می خورند نسبت به سایر کودکان کمتر است و کیفیت خواب بالایی نیز دارند.

وجود مقدار زیاد پروتئین در ماهی از دیگر فواید ماهی برای کودکان می باشد. پروتئین برای رشد کودک و تقویت ساختار عضلات آنها ضروری می باشد.

ماهی ها مقادیر فراوانی از ویتامین A و D را دارند که برای سلامت پوست و چشم کودکان بسیار مفید بوده و همینطور به رشد استخوان های کودک شما کمک بزرگی می کند.

افسردگی به دلیل پایین بودن سطح اسیدهای چرب در در مغز بروز پیدا می کند. کودکانی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند، کمتر دچار افسردگی خواهند شد.

از جمله فواید ماهی، دارا بودن مقدار زیاد سلنیوم می باشد که به جلوگیری از بیماری سرطان در کودک شما کمک بزرگی می کند.

وجودمقادیر زیاد ید از دیگر فواید ماهی می باشد. کمبود ید در فرزند شما باعث اختلال غده تیروئید خواهد شد.

روی موجود در ماهی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک شما کمک بزرگی کرده و در رشد کودکان و جلوگیری از کوتاهی قد آنها نقش مهمی دارد.

چقدر ماهی باید به کودکان داده شود؟

فواید ماهی برای کودکان را ذکر نمودیم اما باید این نکته مهم را یادآور شویم که مصرف بیش از حد ماهی برای کودک مضر است و مقدار مناسب برای کودک شما با توجه به سنشان به شرح زیر می باشد:

 برای کودکان 1 تا 2 سال مصرف روزی 28 گرم ماهی مناسب می باشد.

در سنین 3 تا 6 سال روزی 42 گرم ماهی مناسب بوده و در سن 6سال به بالا روزی 56 گرم ماهی می توانید به فرزند خود بدهید.

آیا می توانیم هر نوع ماهی را به کودک خود بدهیم؟

همه ماهیان دارای مقدار کمی جیوه می‌باشند. اما دربعضی از ماهیان مقدار جیوه بالا می باشد و ممکن است به کودک آسیب برسانند. طبق نظر FDA، کودکان زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و همینطور باید ماهی هایی که مقدار کمی جیوه دارند را مصرف کنند.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که به کودک خود، ماهی‌های دریاهای آزاد، کوسه ماهی و ماهی‌های کنسروی را به هیچ عنوان ندهید.

شمشیرماهی، شاه ماهی و ماهی های خال خالی جیوه بالایی دارند و مصرف این ماهی ها برای کودک مضر می باشد.

ماهی قزل آلا، میگو، پولک ماهی و گربه ماهی، ماهی حوا سفید جیوه پایینی دارند و گزینه مناسب برای مصرف کودک می باشند. از بین این ماهی ها، قزل آلا گزینه مناسب برای کودکان می باشد.

ماهی قزل‌آلا به دلایل زیر برای کودکان مناسب هستند:

1- بافت نرم گوشت ماهی قزل‌آلا که خوردن را برای کودک راحت می کند.

2-  دسترسی به ماهی قزل آلا در تمام سال ممکن می باشد.

3- در 100گرم قزل‌آلا 19 گرم پروتئین موجود می باشد که برای رشد کودک ضروری است.

4- ماهی قزل آلا هیچ آلودگی‌ زیست‌محیطی ندارد و از ماهی‌های مورداطمینان و تایید شده سازمان غذا و دارو  و عاری از آلودگی‌های جیوه‌ای می باشد.

5- ماهی قزل آلا در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود و عنصر روی هم در این ماهی زیاد می باشد که خاصیت روی در فواید ماهی ذکر شد.

قبل از شروع ماهی برای کودک خود با پزشک مشورت کنید.

ماهی می‌تواند بخشی سالم از برنامۀ غذایی کودک شما باشد، اما بهتر است قبل از شروع ماهی با پزشک کودک مشورت کنید.

به این دلیل که برخی پزشکان معتقدند ماهی یکی از غذاهای آلرژی‌زا می باشد و در کودکانی که سابقه خانوادگی آلرژی های غذایی یا آسم دارند، نیاز است قبل از شروع ماهی برای کودک چند غذای با آلرژی کمتر مثل سرلاک، سبزیجات و میوه‌ها را به کودک داده و چنانچه کودک شما واکنش آلرژیکی نداشته باشد می‌توانید خوردن ماهی را هم برای کودک خود شروع کنید.

به طور کلی اگر کودک شما قبلاً آلرژی غذایی داشته و به غذایی واکنش آلرژیک نشان داده است و یا با وجود مراقبت ها و درمان های لازم برای پوست کودک، هنوز اگزمای مزمن دارد حتما با پزشک درباره زمان مناسب خوردن ماهی صحبت کنید:

علائم تشخیص آلرژی به مواد غذایی در کودک

اگر بعد از خوردن ماهی یا هر مادهٔ غذایی، حساسیت پوستی یا مشکل در تنفس و دردهای شکمی و اسهال و استفراغ رخ داد، نشان دهنده واکنش آلرژیک بعد از خوردن یک غذای جدید می باشد و نیاز است که کودک خود را به دکتر برده و با او مشورت کنید.

روش پخت ماهی برای کودکان

پختن، کباب کردن و سرخ کردن ماهی از روش‌های پختن ماهی هستند، راه خوب برای ترغیب کردن کودک به خوردن ماهی، مزه‌ دار کردن آن قبل از پختن می‌‌باشد. به والدین توصیه می کنیم برای ترغیب کردن کودک به خوردن ماهی، در درست کردن ماهی برای کودک خود وقت بیشتری گذاشته و تمام سعی خود را در خوشمزه تر کردن ماهی و مورد پسند کودک شدن را داشته باشید.

جهت تهيه انواع ماهي هاي تازه جنوب مي توانيد از وبسايت ما ماهي جنوب ثبت سفارش انجام دهيد تا بهترين و تازه ترين ماهي ها و غذاهاي دريايي را در سفره خود داشته باشيد. تضمين سلامت با غذاهاي دريايي جنوب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *