آشپزی

طرز تهیه شوید پلو با ماهی مجلسی + مواد لازم

شوید پلو با ماهی یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ ایرانی است که می‌توانیم آن را برای پذیرایی در مجالس و میهمانی‌ها تهیه کنیم. شوید پلو را معمولا با ماهی، مرغ و گوشت ماهیچه درست می‌کنند. البته برخی‌ها هم شوید پلو را با میگو یا تن ماهی می‌پزند. شوید پلو با ماهی جزو غذاهای بسیار خوش عطر است و به همین دلیل یک غذای مجلسی خیلی خوب به شمار می‌رود.

درست کردن شوید پلو با ماهی کار سختی نیست. فقط باید چند نکته مهم را خوب رعایت کنید تا غذای‌تان خوشمزه‌تر شود. اگر می‌خواهید در مهمانی همه از غذا و دستپخت شما تعریف کنند، پس در ادامه حتما طرز تهیه شوید پلو با ماهی مجلسی را مطالعه کنید.

شوید پلو با ماهی مجلسی

مواد لازم طرز تهیه شوید پلو با ماهی مجلسی

برنج: 3 لیوان

ماهی: 2 عدد (متوسط)

شوید: 3 قاشق شوید خشک یا 6 قاشق شوید تازه

سیر: 5 حبه

روغن سرخ کردنی: 1 لیوان

روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری

زعفران: 2 پیمانه

تخم مرغ: 3 عدد

آب لیمو یا آب نارنج: 1 لیوان

آرد سوخاری: 4 قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل: 1 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

(با این مواد می‌توانیم برای 4 نفر غذا درست کنیم)

شوید پلو با ماهی مجلسی

طرز تهیه شوید پلو با ماهی مجلسی

شوید پلو را با هر نوع ماهی می‌توان درست کرد. تمام ماهی‌ها خواص زیادی برای بدن دارند و نوع ماهی را با توجه به سلیقه و ذائقه خودتان انتخاب کنید. معمولا برای شوید پلو با ماهی مجلسی از فیله ماهی استفاده می‌شود. چون تیغ ندارد و خوردن آن راحت‌تر است.

در اکثر مناطق از ماهی شوریده کامل برای شوید پلو با ماهی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید شوید پلو با ماهی را برای ناهار درست کنید باید ماهی را از شب قبل مزه‌دار کنید. اگر هم برای شام می‌خواهید، از صبح ماهی را در مواد قرار دهید.

یک روش برای طعم‌دار کردن ماهی این است که آبلیمو یا آب نارنج را به همراه روغن زیتون، نمک، فلفل، زعفران و پودر زنجبیل در یک ظرف بریزید. بعد همه قسمت‌های ماهی را به این مواد آغشته کنید. همچنین بهتر است چند برش عمیق روی ماهی ایجاد کنید و داخل این برش‌ها و شکم ماهی را هم از مواد پر کنید.

ظرف حاوی ماهی و مواد را چند ساعت در یخچال بگذارید تا ماهی مزه بگیرد و بوی زهم آن از بین برود. چند ساعت قبل از تهیه شوید پلو با ماهی، برنج را در آب نمک بخیسانید. سپس موقع درست کردن غذا یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی گاز قرار دهید. آب برنج را خالی کنید و بعد برنج را داخل آب در حال جوش بریزید. وقتی برنج مقداری نرم شد آن را آبکش کنید.

حالا وقتش رسیده که به سراغ شویدهای‌مان برویم. شوید را داخل ماهیتابه بریزید و با کمی روغن تفت دهید. وقتی شوید مقداری سرخ شد زیر آن را خاموش کنید. حواس‌تان باشد که شوید نسوزد چون طعم تلخی به غذا می‌دهد.

شوید پلو با ماهی مجلسی

کف قابلمه مقداری زردچوبه و روغن می‌ریزیم و زیر آن را روشن می‌کنیم. وقتی قابلمه داغ شد کف آن را با نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده می‌پوشانیم. حالا شوید تفت داده شده و برنج آبکش شده را با هم ترکیب می‌کنیم. در این مرحله باید دقت کنید که برنج و شوید خیلی خوب با هم مخلوط شوند. همچنین طوری برنج و شوید را هم نزنید که برنج، خرد و ریز شود.

برنج و شوید ترکیب شده را داخل قابلمه بریزید تا برنج دم بکشد. برای این که شوید پلو بهتر دم بکشد اول زیر برنج را زیاد می‌کنیم تا بخار کند. بعد یک چهارم لیوان آب و سه قاشق غذاخوری روغن را مخلوط می‌کنیم و روی برنج می‌ریزیم. در نهایت روی درب قابلمه دمکنی می‌کشیم و آن را روی قابلمه قرار می‌دهیم. حدودا 45 دقیقه صبر می‌کنیم تا پلوی ما به خوبی دم بکشد.

تا زمانی که شوید پلو دم کشید ماهی را آماده می‌کنیم. برای تهیه یک ماهی سوخاری ساده ابتدا تخم مرغ‌ها را بشکنید و در یک ظرف بریزید. بعد هم بزنید تا سفیده و زرده تخم مرغ یک دست شود.

حالا ماهی‌ها را خوب داخل تخم مرغ بغلتانید. بعد ماهی داخل ظرف آرد سوخاری بگذارید و همه قسمت‌های ماهی را با آرد بپوشانید. در همین حال روغن را داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید کمی گرم شود. در نهایت ماهی را داخل ماهیتابه قرار دهید و آن را سرخ کنید.

به این ترتیب شوید پلو با ماهی مجلسی شما آماده شده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *