دانستنی ها

آشنایی با سالم ترین ماهی های جنوب

آشنایی با سالم ترین ماهی های جنوب

خلیج فارس بخشی از اقیانوس هند می باشد و از نظر تنوع ماهی دست کمی از اقیانوس هند ندارد ویرایش تاریخ و زمان . ماهی‌های جنوب ایران از لحاظ شکل و مزه بسیار متنوع هستند و معرفی همه آنها در یک مقاله امکان پذیر نمی باشد. ما قصد داریم سالم ترین ماهی های جنوب را به ‌طور خلاصه معرفی ‌کنیم.

ماهی حلوا سفید

ماهی حلوا سفید از معروف ‌ترین، خوشمزه ترین و سالم ترین ماهی های جنوب ایران می باشد که خوزستانی‌ها به آن زُبِیدی یا زُبِیده به معنای “برتر” می گویند. ماهی حلوا سفید ارزش غذایی بالایی را دارد و مشتریان زیادی در دنیا دارد. این ماهی کتابی و لوزی شکل می باشد و فلس نقره ای نرمی دارد. برای پاک کردن این ماهی، کافی است شکافی در زیر گوش ماهی داده و آبشش‌ها را با دست بیرون بکشید. این ماهی برای سرخ کردن و سرو کردن در کنار سبزی ‌پلو بسیار مناسب است.

ماهی حلوا سیاه

ماهی حلوا سیاه پوستی به رنگ خاکستری تیره دارد و مزه آن بسیار لذیذ است. حلواسیاه هم همانند ماهی حلوا سفید از سالم ترین ماهی های جنوب می باشند. این ماهی برای سرخ کردن مناسب است.

ماهی راشکو

راشکو یکی دیگر از مرغوب ترین و سالم ترین ماهی های جنوب می باشد. ضایعات کمی دارد. پوست نقره‌ای روشن با فلس کوچک دارد و اطراف چشم و پوزه آن گاهی قرمز می باشد. گوشت ماهی راشکو سفید و لطیف می باشد و برای هر نوع پخت ‌وپز از سرخ‌ کردن گرفته تا بخارپز، کبابی و قلیه مناسب است .

ماهی سِکن

ماهی سکن دوکی شکل بوده و رنگ خاکستری بسیار تیره دارد. گوشت پرچرب این ماهی برای انواع طبخ مثل سرخ کردن، قلیه، کبابی و بخارپز مناسب است.

ماهی شوریده

شوریده از ماهی های بسیار معروف و محبوب جنوب بوده و جزء سالم ترین ماهی های جنوب نیز می باشد. این ماهی دوکی شکل و ظریف و کشیده است و فلس‌های ریز نقره‌ای دارد. گوشت آن سفید است و دارای تیغ کمی می باشد. گوشت ماهی شوریده پس از پخت، نرم و لطیف است. ماهی شوریده را درسته و با شکم خالی نیز می‎توان سرخ کرد .

ماهی شیر

ماهی شیر هم یکی از سالم ترین ماهی های جنوب می باشد. این ماهی دوکی شکل، درشت و کشیده ازخانواده تن است که پوزه باریک دارد و دارای پوست نازک و صاف و به رنگ سربی نقره‌ای است. ماهی شیر، تیغ های کمی دارد و گوشت آن زیاد است. برای پخت این ماهی، معمولا آن را از عرض به صورت استیکی برش داده و سرخ می‌کنند. البته گوشت ماهی شیر به‌ صورت بخارپز و کبابی هم خوشمزه می باشد.

ماهی سالمون

این ماهی در دو نوع وحشی و پرورشی در بازار موجود می باشد. نوع وحشی آن گران ‌تر است اما ویتامین ‌ها، مواد معدنی و امگا۳ بیشتری در خود دارد. ماهی سالمون وحشی یکی از منابع غنی برای امگا ۳ می‌ باشد. ماهی سالمون وحشی از سالم ترین ماهی های جنوب می باشد. اما نوع دیگر این ماهی یعنی سالمون وحشی برای خوردن توصیه نمی شود. زیرا خوردن ماهی سالمون پرورشی، مشکلاتی مانند افزایش وزن و افزایش خطر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را به وجود می آورد.

ماهی قباد یا شاه ماهی

فواید خوردن ماهی قباد شبیه ماهی سالمون وحشی است اما بهتر است در مصرف ماهی قباد به علت سدیم زیاد آن اعتدال صورت گیرد.

ماهی صُبور

با وجود تنوع زیاد ماهی‌های جنوب، برای یک خوزستانی هیچ چیز جای ماهی صبور را نمی ‌گیرد. ماهی صبور از سالمترین ماهی های جنوب است و کتابی شکل و به رنگ نقره‌ای درخشان است. فلس درشتی دارد. گوشت این ماهی پرچرب و خوشمزه ولی با تیغ‌ های ریز فراوان می باشد. این ماهی معمولا به صورت کبابی پخته می شود.

ماهی سنگسر

ماهی سنگسر کتابی شکل بوده و پوستی نقره‌ای رنگ دارد که گاهی به سرخی می ‌زند. ماهی سنگسر دارای فلس درشت و استخوان‌های نسبتا زیادی می باشد. فیله سنگسر را معمولا سرخ می کنند و گوشت این ماهی برای قلیه و کباب بسیار مناسب می باشد .

ماهی سُرخو

ماهی سرخو هم از لحاظ ظاهری شبیه ماهی سنگسر است. رنگ این ماهی نارنجی بوده و گوشت آن سفید و لطیف است و برای سرخ کردن و قلیه مناسب می باشد .

ماهی خارو

پوست صاف و تسمه ای شکل به رنگ نقره ای درخشان دارد چنان که از نام این ماهی پیداست ، تیغ فراوان دارد ولی خارهای آن درشت است. این ماهی را می توان کبابی کرد. غیربومیانی که به خوردن ماهی خارو عادت ندارند، معمولا برای خوردن این ماهی مشکل دارند. زیرا ماهی خارو دارای تیغ‌ های ریز و درشت است. فیله این ماهی برای سرخ کردن مناسب است.

ماهی ساردین

ماهی ساردین تمامی ویتامین‌ها را دارا بوده و به میزان بالایی نیز چربی امگا ۳ دارد. به دلیل مصرف شدن پوست و استخوان این ماهی، ماهی کنسرو شده ساردین بهتر از خرید خود ماهی می ‌باشد.

ماهی کپور

ماهی کپور فلس های درشت و دارای چندین باله پشتی است . دهان کشویی آن قابلیت بیرون آمدن دارد. مواد اصلی موجود در ماهی کپور، پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین هستند و ماهی پرخاصیتی است.

ماهی شانک

ماهی شانک یکی از ماهی های لذیذ جنوب می باشد که طرفداران زیادی دارد. ماهی شانک را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا به سلامت قلب خود کمک کرده باشید. تیغ های آزار دهنده ای نداشته و بهترین روش پخت این ماهی به صورت سوخاری و شنیسل می باشد.

ماهی کفال

ماهی کفال خوش پخت‌ترین ماهی جنوب می باشد. این ماهی در شیوه‌های مختلفی طبخ می شود و به واسطه ی عطر و طعم خاص خود، در شمال طرفداران زیادی دارد.

ماهی هامور

ماهی هامور از ماهی های خوراکی عالی محسوب می شود و جزء ماهی های مورد علاقه خلیج فارس می باشد. قلیه ای که با ماهی هامور درست می شود با هیچ ماهی دیگری قابل مقایسه نیست. پوست هامور لعاب فراوانی دارد و برای همین موقع پخت قلیه، از پوست آن صرف نظر نمی کنند. گوشت هامور برای سرخ کردن، قلیه، بخارپز و کبابی مناسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *