دسته‌بندی نشده

خواص خوردن ماهی درپیشگیری از بیماری ها

برای خوردن ماهی قبل از هر چیز باید از خواص خوردن ماهی اطلاع داشت.  انسان ها براي رسيدن به سلامت جسمي بايد از يك رژيم غذايي سالم استفاده كنند. يكي از راه هاي داشتن رژيم غذايي سالم و متعادل افزايش پروتئين هاي مفيد و كاهش غذاهاي نا سالم است .

بدن انسان روزانه احتياج به دريافت پروتئين و املاح معدني و اسيد هاي آمينه ضروري مي باشد كه در غير اين صورت بدن واكنش نشان مي دهد يا به بيماري دچار ميشود . يكي از مهم ترين منابع پروتئين و اسيد هاي آمينه و امگا سه ماهي ها هستند ماهي ها داراي مقدار زيادي امگا سه و مواد معدني مفيد براي انسان هستند از مهم ترين اسيد هاي آمينه ضروري براي بدن انسان ليزين و متيونين هستند كه اين دو اسيد آمينه به صورت خيلي زياد در ماهي ها و غذا هاي دريايي يافت مي شوند . و ما در اينجا به بررسي اصلي ترين خواص ماهي به منظور پيش گيري از بيماري مي پردازيم .

1_تاثير خواص خوردن ماهی در بيماري هاي قلبي و عروقي

ماهي به علت داشتن آنزيم هاي مفيد و ضروري به سلامت قلب كمك مي كند اسيد هاي چرب امگا سه بر روي عروق انسان تاثير مي گذارد و همانطور كه مي دانيد ماهي چربي اشباع و كلسترول مضر ندارد و همين امر باعث مي شود كه چربي ها در عروق رسوب نشوند به همين دليل ماهي به سلامت قلب و عروق كمك مي كند .

2_ تاثير ماهي در سرطان

استفاده مداوم و مرتب از ماهي باعث جلوگيري از ابتلا به سرطان روده بزرگ يا همان كولون مي شود و طبق بررسي هاي انجام شده كساني كه از ماهي در برنامه غذايي خود استفاده مي كنند بدن شان نسبت به بيشتر بيماري ها مقاوم است

3_تاثير ماهي بر چاقي و تناسب اندام

چاقي يكي از مشكلاتي است كه امروزه افراد زيادي به آن دچار شده اند ماهي به دليل داشتن اسيد هاي امينه مفيد سطح پروتئين بدن را تامين مي كند و احساس سيري به انسان مي دهد و همانطور كه در بالا ذكر كرديم چربي درون ماهي به هيچ عنوان در بدن رسوب نمي كند و تجمع نمي شود .

4_ ضرورت مصرف ماهي در بارداري

پزشكان مصرف ماهي را در دوران بارداري و شير دهي ضروري مي دانند و حتما توصيه مي كنند ماهي به دليل داشتن آنزيم هاي مفيد بر سلامت جنين تاثير مي گذارد و نقش مهمي بر سلامت دستگاه عصبي جنين دارد اگر در طول زمان بارداري ماهي به ميزان لازم و به صورت متناوب مصرف شود طول دوره بارداري را تنظيم مي كند و وزن جنين به صورت متعادل قرار مي گيرد و هم چنين به رشد جنين بسيار كمك مي كند و البته در مصرف نوع ماهي در دوران بارداري و شيردهي بايد بسيار دقت كرد كه ماهي فاقد جيوه باشد به اين دليل كه جيوه موجود در برخي ماهي ها بر رشد كودك تاثير منفي مي گذارد

5_ خواص خوردن ماهي بر تقويت و سلامت چشم

اسيد هاي چرب امگا سه از تشكيل راديكال هاي آزاد جلوگيري مي كند و تجمع آن ها را خنثي مي كند و هم چنين اين اسيد هاي چرب التهاب چشم را كاهش مي دهند و اگر به صورت دو بار در هفته ماهي مصرف شود خطر ابتلا به فساد لكه دار را در زنان و مردان مسن تا چهل و دو در صد كاهش مي دهد .

6_  تاثير ماهي در پيش گيري و درمان افسردگي

طبق مطالعات دانشمندان اسيد هاي چرب امگا سه تاثير زيادي در درمان افسردگي و هورمون شادي دارند به همين دليل ماهي يكي بهترين و سالم ترين گزينه هاي مناسب براي درمان افسردگي مي باشد .

7_  تاثير ماهي در درمان بيماري آسم

مصرف مداوم ماهي خطر ابتلا به آسم را در كودكان و هم چنين بزرگسالان به طور قابل توجهي كاهش مي دهد .

8_ تاثير ماهي در درمان  كم خوابي

يكي از دلايلي كه گاهي اوقات انسان دچار بي خوابي و يا كم خوابي مي شود كمبود ويتامين دي است و ماهي از بزرگ ترين منابع ويتامين دي است به همين دليل مصرف ماهي در درمان بي خوابي تاثير دارد .

9_ تاثير ماهي در كاهش فشار خون بالا

طبق مطالعات انجام شده توسط دانشمندان  اسيد هاي چرب امگا سه باعث كاهش تصلب شرايين و كاهش ترس گليسيريد خون مي شود وباعث كاهش مرگ هاي ناگهاني مي شود .

10_ تاثير ماهي بر سلامت مغز و بيماري آلزايمر

با بالا رفتن سن ميزان عملكرد مغز كاهش مي بايد و كم كم افراد مسن به بيماري آلزايمر مبتلا مي شوند امگا سه موجود در ماهي از كاهش عملكرد مغز جلوگيري مي كند و كساني كهخواص خوردن ماهی را میدانند و  ماهي بيشتري مصرف مي كنند سرعت كاهش عملكرد مغز آن ها بسيار كند تر است و اسيد هاي چرب موجود در ماهي مستقيما بر سلول هاي خاكستري مغز تاثير مي گذارند باعث بهبود سرعت پردازش اطلاعات در مغز مي شوند .

11_ تاثير ماهي بر بيماري ام اس و پيشگيري  از آن

همانطور كه گفتيم ماهي براي سلامت مغز مفيد است و ارتباط مستقيمي با بيماري ام اس دارد .

12_ تاثير مصرف ماهي براي پيشگيري از ديابت

افرادي دچار ديابت مي شوند كه سيستم ايمني بدن آن ها  داراي نقص مي باشد و توليد انسولين در در بدن شان دچار اختلال مي باشد و امگل سه و ويتامين دي تاثير مثبتي بر سيستم ايمني مي گذارد كه از ابتلاي افراد به خصوص كودكان به ديابت جلوگيري مي كند .

13_ تاثير ماهي بر بيماري  لوپوس

بيماري لوپوس يك بيماري خود ايمني است كه به دليل نقص سيستم ايمني بدن به جود مي آيد و گاها منجر به مرگ مي شود كه مصرف منظم و متناوب ماهي از مبتلا شدن به اين بيماري جلوگيري مي كند و حتي افرادي كه دچار اين بيماري هستند مي توانند با مصرف ماهي علائم هاي ناشي از بيماري لوپوس را كاهش داده و رو به سلامتي قدم بر دارند .

14_تاثير ماهي بر مشكلات پوستي و اگزما

بيماري پوستي اگزما و پسوريازيس از بيماري هاي آزار دهنده پوستي مي باشند كه پوست انسان دچار التهاب و قرمزي و گاهي زخم مي شود و مصرف ماهي اين زخم ها و التهاب را التيام مي بخشد و نكته حائز اهميت اين است كه استفاده از روغن ماهي كمك بسيار زيادي به بهبودي انواع زخم ها و اگزماي پوستي مي كند .

جهت تهیه انواع ماهی و آبزیان دریایی و همچنین آموزش پخت آنها می توانید به از وبسایت ماهی جنوب کمک بگیرید سفارش خود راثبت کنید و آموزش لازم را ببینید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *