آشپزی, آموزش پخت آبزیان دریایی

پخت قلیه ماهی

قلیه ماهی | فروشگاه اینترنتی ماهی جنوب

قلیه ماهی در ایران

یکی ازخوشمزه ترین غذاها در ایران، قلیه ماهی است که پخت قلیه ماهی در ایران، متعلق به استان های خوزستان، جنوب بلوچستان،بوشهر و هرمزگان می باشد.ماهی جنوب ایران از مرغوب ترین ماهیان دنیاست .که دارای تنوع گوناگونی از انواع آبزیان می باشد.در پخت این غذا از سبزیجات مخصوصی از قبیل گشنیز و شنبلیله استفاده می شود.علاوه بر این از تمرهندی و ادویه جات نیز برای خوش طعم کردن این غذای سنتی استفاده می شود.در بندر عباس از ماهی شیر یا زبیدی استفاده می کنند.

در اهواز علاوه بر ماهی هایی مثل میش ماهی و هامور، گاهی در قلیه، میگو هم میریزند.برای طبخ قلیه ماهی بهتر است از ماهی هایی استفاده شود که گوشت لخم دارند.سنگسر، هامور، سرخو، شوریده و سکن بهترین ماهی ها برای قلیه ماهی هستند.

مواد لازم برای پخت قلیه ماهی جنوب

ماهی 2 کیلوگرم

سیر 6 حبه

پیاز متوسط 4 عدد

گشنیز 1 کیلوگرم

شنبلیله 250 گرم

تمبر هندی 200 گرم

زردچوبه 2 قاشق مرباخوری

فلفل قرمز کوبیده شده به مقدار کافی

برای تهیه قلیه ماهی میتوان از ماهی های شیر،ماهی شیر،سنگسر، شوریده یا هامور استفاده کرد.

طرز تهیه قلیه ماهی

برای تهیه یک قلیه ماهی خوشمزه ابتدا پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید بعد پیاز را داخل تابه روی حرارت ملایم تفت دهید تا پیاز به رنگ طلایی در بیاید.سپس سیر را با گوشکوب بکوبید و به پیاز بیفزایید.

قلیه ماهی_ ماهی جنوب

پیاز خرد شده

گشنیز و شنبلیله را تمیز پاک کنید . پس از شستن درون آبکش قرار دهید. تا آبش کاملا برود.با استفاده از خرد کن یا با چاقو، سبزی ها را خرد کنید.

قلیه ماهی - فروشگاه اینترنتی ماهی

سبزی خرد شده

سبزی های کاملا خرد شده را به پیاز داغ اضافه کنید.به اندازه ای روی حرارت نگه دارید تا آب تبخیر شده و مواد مقداری سرخ شود.ماهی ها را 2 تیکه کنید و در قابلمه ای قرار دهید. یک استکان آب درون آن ریخته و کمی نمک نیز اضافه کنید.سپس بگذارید ، با حرارت ملایم پخته شود.

بعد از پخته شدن ماهی ها، پوست آن ها را گرفته و به قطعات درشت خرد کنید و به سبزی ها، قلیه ماهی اضافه کنید.تمر هندی را در نصف لیوان آبجوش خیس کرده و در پارچه نخی ریخته و شیره آن را بگیرید و به سبزی ها اضافه کنید.

فلفل قرمز را کوبیده و به مواد بیفزایید.بعد کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید. در تابه مواد را با هم تفت دهید.تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که مواد سرخ شوند.سپس به اندازه 2 تا 3 لیوان آب به مواد اضافه کنید .منتظر بمانید تا قلیه ماهی به مرور زمان و حسابی جا بیفتد.غذا آماده میل کردن است.

پخت قلیه ماهی.ماهی جنوب

قلیه ماهی

 

 

 

 

 

 

 

در بندر عباس، علاوه بر مواد گفته شده، از رب گوجه فرنگی نیز برای بهترشدن طعم غذا استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *